Aldığım ürün ayıplı çıktı ne yapmalıyım?
Ürünün ayıplı olması halinde tüketiciler, satın alma bedelinin iadesini, ürünün ayıpsız muadili ile değiştirilmesini, ayıp oranında fiyat indirimi yapılmasını ve ürünün ücretsiz onarılmasını isteme hakkına sahiptir. Tüketici dilediği tüm hakları kullanmakta serbesttir. Satıcı, tüketicinin talebine uymak zorundadır.
Satıcının ayıptan sorumluluğu şartları nelerdir?
Satıcının, satılan maldaki ayıplardan sorumlu tutulabilmesi için, söz konusu malın alıcıya teslim edilmiş olması gerekir; alıcı, satılan malı muayene etmek (muayene) ve herhangi bir ayıp tespit ederse bunu satıcıya bildirmek (ihbar) zorundadır.
Ayıplı mal davası kime karşı açılır?
Tüketici, ücretsiz onarım hakkını üretici veya ithalatçıya karşı da ileri sürebilir. Satıcı, üretici ve ithalatçı, tüketicinin bu hakkını kullanmasından müteselsilen sorumludur.) Mümkünse, satılan ürünün ayıpsız eşdeğer bir ürünle değiştirilmesini talep edebilir.
Ayıplı malın neden olduğu zararlardan sorumluluk nedir?
Arızalı bir ürünün bir kişinin ölümüne veya yaralanmasına ya da mal hasarına yol açması halinde, imalatçı/üreticinin kusurlu olup olmadığına bakılmaksızın zararı tazmin etmekle yükümlü olduğu açıklanmıştır.
Satın aldığımız bir mal ayıplı çıkarsa ne gibi haklarımız vardır?
Arızalı mal satışı halinde tüketici hakları. Bu isteğe bağlı haklar kapsamında tüketici aşağıdaki haklara sahiptir: Müşteri sözleşmeden cayma hakkına sahiptir ve iade talep edebilir, ürünü ayıpsız bir ürünle değiştirebilir veya ayıp oranında fiyat indirimi veya ücretsiz onarım talep edebilir. Satıcı, tüketicinin bu talebini yerine getirmekle yükümlüdür.
Tüketici mahkemesi masraflarını kim öder?
Dava masrafları, mahkemenin bir davayı ele alabilmesi için yasa gereği ödenmesi gereken maliyetlerden biridir. Genellikle, davacı açılan herhangi bir davada dava masraflarını ödemek zorundadır.
Ayıplı mal kaç gün içinde ihbar edilir?
“Ürünün açıkça ayıplı olduğunun anlaşılması hâlinde tüketicinin 30 gün içinde satıcıya bildirmesi yeterli kabul edilir.
Satın alınan malın ayıplı olması durumunda satıcının yapması gerekenler nelerdir?
– Satılan malı alıkoyabilir ve ayıp oranında satış bedelinden indirim isteyebilir. – Malın, tüm masrafları satıcıya ait olmak üzere ücretsiz olarak onarılmasını isteyebilir. – Veya şirket, malın ayıpsız benzeri ile değiştirilmesini isteme hakkına sahiptir. – Alıcı ayrıca genel hükümlere göre zararlarının tazminini talep etme hakkına sahiptir.
Ayıba karşı tekeffül borcu nedir?
Satıcının garanti borcu, satılan şeyin kendisinin belirttiği ve garanti ettiği özelliklere sahip olmamasından veya sözleşme uyarınca beklenen kullanımları veya değerini azaltan veya ortadan kaldıran ayıpların bulunmasından sorumlu olmasıdır.
Ayıplı mal mahkemesi ne kadar sürer?
Arızalı araçla ilgili uyuşmazlık ne kadar sürer? Ancak dava açılmadan önce ön bulgular ve kusur tespiti zamanında ve usulüne uygun olarak yapılırsa davanın 1 yıl veya en fazla 1,5 yıl içerisinde sonuçlanması da mümkündür. Ancak mahkemelerin iş yoğunluğunu da hesaba katmak gerekir.
Satın alınan ürün teslim edilmezse neler yapabiliriz?
Buna göre, satılan mal alıcıya teslim edilmez ve alıcı ödemeyi yapmazsa, diğer taraf borcunun yerine getirilmesi için makul bir süre belirleyebilir veya hâkimden makul bir süre verilmesini isteyebilir. Satıcı ödemeyi yapmazsa, alıcı Türk Borçlar Kanunu’nun 125. maddesinde belirtilen seçeneklere sahiptir.
Ayıplı ürünü nereye şikayet edebilirim?
ALO 175. Bakanlığımız bünyesinde kurulan “Alo 175 Tüketici Danışma Merkezi”, tüketicilerimizin sorunlarına çözüm buldukları ve tüketici uyuşmazlıklarının çözümü için başvurmaları gereken ilgili mercilere yönlendirildikleri bir “çağrı merkezi” olarak hizmet vermektedir.
Ayıplı mal aldığımızda neler yapmalıyız?
Tüketici haklarını kullanmadan önce, satın aldığı ürünün ayıplı olduğunu 30 gün içinde satıcıya bildirmelidir. Bu eyleme hukuken “ayıp bildirimi” denir. Ayıp bildirimi resmi olmadığı için, ayıp bildirimi telefonla veya şahsen yapılabilir.
Satıcının ağır kusuru nedir?
Satıcı, satış sözleşmesine konu malın yeni olduğu kastıyla hareket ediyor ve alıcının henüz kullanılmamış bir mal satın aldığı varsayımıyla sözleşmeyi imzalıyorsa, satıcının yeni olmayan bir ürünü teslim etmesi halinde bu durum “ciddi hata” sayılır.
Ayıplı malda zamanaşımı süresi ne kadardır?
Diğer kanunlarda veya sözleşmede daha uzun bir süre öngörülmediği takdirde, maldaki ayıplardan doğan sorumluluk için zamanaşımı süresi, ayıp daha sonra ortaya çıkmış olsa dahi, malın tüketiciye tesliminden itibaren iki yıldır.
Ayıplı malın para iadesi nasıl yapılır?
Arızalı ürünü nasıl iade edebilirim? Bir tüketici arızalı bir ürün satın alırsa, ürünü satın aldığı firmaya başvurarak ürünü iade edebilir. İade girişimci tarafından kabul edilmezse, tüketici hakem heyetine başvurma seçeneği vardır.
Satın alınan malın ayıplı olması durumunda satıcının yapması gerekenler nelerdir?
– Satılan malı alıkoyabilir ve ayıp oranında satış bedelinden indirim isteyebilir. – Malın, tüm masrafları satıcıya ait olmak üzere ücretsiz olarak onarılmasını isteyebilir. – Veya şirket, malın ayıpsız benzeri ile değiştirilmesini isteme hakkına sahiptir. – Alıcı ayrıca genel hükümlere göre zararlarının tazminini talep etme hakkına sahiptir.
Ayıplı malı nereye şikayet ederim?
ALO 175. Bakanlığımız bünyesinde kurulan “Alo 175 Tüketici Danışma Merkezi”, tüketicilerimizin sorunlarına çözüm buldukları ve tüketici uyuşmazlıklarının çözümü için başvurmaları gereken ilgili mercilere yönlendirildikleri bir “çağrı merkezi” olarak hizmet vermektedir.
Malın ayıplı olduğunu kaç gün içinde satıcıya ihbar edilir?
Ayıbın aşikar olmaması halinde Alıcı, malı teslim aldığı tarihten itibaren sekiz gün içinde malı incelemek veya incelettirmekle yükümlüdür ve bu inceleme sonucunda malda ayıp olduğu anlaşılırsa bu durumu bu süre içinde Satıcıya bildirmekle yükümlüdür.